אף על פי שמעמד ההוראה נפוץ כל כך ורבים מתפרנסים ממנו, נראה שיש בצורתו הנוכחית איזו צרימה מוסרית יסודית. האם המעמד הזה ראוי? האם הוא נחוץ? ספר זה הוא מסע בירור כללי ואישי בעקבות המוֹרוּת האחרת. אחרי שלושים וחמש שנה כמורה, מבקש המחבר לבדוק כיצד קרה שגילדת ההוראה "כבשה" את העולם, ובתנאים אלה מה עוד אפשר להציל מן המוֹרוּת כדי לעשותה ראויה ובמידתה. הספר בוחן את יחסי המורה־תלמיד, את ההשתקה, את מאמץ השכנוע, את שאלת הסמכות, את מקום החכמה, את תפקידם של "מורים רוחניים", ועוד שורה של נושאים הנוגעים במורות. בין היתר הוא גם מציע ניתוח רב־ממדי של מושג הידע, שכביכול עומד במרכז ההוראה ומצדיק אותה.
חלק ראשון: שאלה
המורה של העולם
לא מלווה למידה
האם אני רוצה את טובתם?
למידה והוראה
השתקה
המשחק
ידע בערפל
כריזמה
הביטחון של היודע
כולם אומרים
על החכמה
התנצלות
השכנוע
המשכנע
חלק שני: ידע
ידע גלי
ידע ודידקטיקה
דרישות השוק
ידע חשוב
ידע לא מעשי
ידע זה לא למידה
ידע עיוני
שכחה יוצרת
מילוי הוראות
ידע־הישרדות
ראייה והבנה
בּוּרוּת מודרנית
ידע־בידוד
ידע מביס וידע מעצים
תמונה שלמה
שייכות
הזיקה המוסרית
מערכת היחסים עם הידע
התכנים של מכלאות הידע
חלק שלישי: תשובה
השפעה
חברותא או מיתותא
רסיס אור
החירות לחבור ולהיפרד
שותפות זמנית
שליחם
מנהיגות
שייכות ומנהיגות
מנהיגות מצילה מרודנות
התכנסות של לומדים
סיכום ביניים קצר
השלמות והרז שבלבה
התמסרות
בתוך האנושי
האיכות
קולות מושתקים
וזה שאינו יודע לשאול
באיזה צד של הידע?
מגדלורים במקומם
מורה בעולם
חלק רביעי: אל מחוץ לגילדה
הגילדה
תלמידתי מורתי
בזכות התלמיד — בעקבות הרב קוק
הלמדה ואילוף
אומץ לב
זכירה עצמית
קריאה להתעוררות
התום והאצילות
מורות במידה
מלכוד הסדר המקבילי
הידע המפרק
לצאת אל הניסיון
לרמוז
השיחה
המעגל
חקירה