יוסי אבינון הוא אדם, איש פשוט הליכות, סבא לחמישה נכדים ונכדות, אוהב ספר, מחנך, חוקר, מרצה פופולרי ודוקטור לפילוסופיה של החינוך (כן, בסדר הזה). זהו ספרו השישי.
לדעת יוסי אבינון על שלושה דברים העולם עומד: על אהבה, על ספרים ועל מוזיקה. אהבה כדי לתת ולחבק, מילים כדי לכתוב וליצור וצלילים כדי לדמיין ולעוף. ספר זה קורא למורים ולתלמידים לשתף ביניהם פעולה כדי לברוא חינוך אחר — חינוך שיש בו משמעות. אך קריאה כזו זקוקה לכיוון, לתוכן, לחזון. הספר הזה מנסה להציע חזון, שבמרכזו נמצאים מורים שנותנים מקום לתלמידים.
אפשר לנסח אותו כך: יש לי חלום, שמורים לא יכתבו על הלוח, ותלמידים לא יכתבו במחברות, וכי הכול ייכתב לטובה בחוויות מלאות משמעות. יש לי חלום, שמורים יכינו מערך שיעור ויסטו הרחק ממנו במהלך השיעור. שהם לעולם לא "יספיקו את החומר" ותמיד יפליגו ל"חומרים" חדשים. יש לי חלום, שמורים יביעו את עצמיותם בהוראה ובלמידה, ואילו תלמידים יביעו את עצמיותם בלמידה ובהוראה, בבחינת גם תלמידים מלמדים וגם מורים לומדים. יש לי חלום, שמורים יאמרו לתלמידיהם "למדתם כי לא לימדנו, רק תמכנו".
מתוך מבט מקיף, על בסיס ניסיון רב שנים בחינוך, הוציא מתחת ידיו, הוציא לנו, ד"ר יוסי אבינון, ספר על החינוך שהוא מלאכת מחשבת, שובה לב, ויש בו מן המקוריות והחידוש.
(פרופ' ישעיהו תדמור)
יוסי אבינון מצרף חשיבה אנליטית לחשיבה יוצרת, ומגיש לנו חזון חינוכי מנומק ומשכנע. אנשי חינוך יפיקו מהספר הזה רעיונות טובים והשראה רבה.
(פרופ' יורם הרפז)
בספרו חינוך מחפש משמעות מבקש יוסי אבינון להציע חזון לחינוך אחר, ומציג רעיונות מעניינים רבים, בעלי פוטנציאל להעשיר את השיח החינוכי. סגנון הכתיבה הישיר והרעיונות המעשיים מנגישים את הספר לאנשי חינוך ולקהל הרחב גם יחד.
(ד"ר יהודית וינברגר)
ישראל בר כוכב: ויה דולורוזה
הקדמה: יש לי חלום
פרק ראשון: חינוך להערכה במקום חינוך לערכים
פרק שני: חינוך לכבוד האדם ולאחריות אישית
פרק שלישי: דלדולה של הרציונליות בחינוך
פרק רביעי: חינוך לתודעה של חירות
פרק חמישי: שיח דיאלוגי בין מורים לתלמידים
פרק שישי: למידה שיתופית
פרק שביעי: משמעת או משמעות
פרק שמיני: אישיות המורה היא הקובעת
פרק תשיעי: הכשרתם של מורים ראויים
סיכום: בזכות בתי ספר חלופיים
מכתב לתלמידים
רוני סומק: הערת שוליים לפואמה פדגוגית