איזה ידע עלינו להעביר לצעירי הדור שלנו בעידן שבו כל הידע העובדתי הקיים נגיש עבורם בכל רגע נתון? איך נשמור על אנושיותנו, על שכלנו ועל מוחנו לנוכח גלי הצונמי של התקשורת הטכנולוגית המצויה בכף ידנו? איך ניתן לאזן בין המציאות המדומה ובין הכרת עצמנו? איך נוכל ליצור מערכת חינוכית מעודכנת ונחוצה בימינו? אלו הן חלק מן השאלות שבהן עוסק הספר ושעליהן הוא מנסה לענות.
פרקי הספר נשענים הן על מחקר עדכני בתחומים כגון חקר המוח והפילוסופיה של העידן הדיגיטלי, והן על תובנות אנושיות נדירות שנאספו ופותחו במהלך המאה ה־20 על ידי פילוסופים וחוקרים מן השורה הראשונה. כותרת הספר משייכת אותו לתחום החינוך אך תכניו רלוונטיים עבור כל אדם ששאלות אלו מעסיקות אותו.
מבוא
פרק ראשון — סקירה היסטורית (חלקית) של חשיבה על ערכים
הגדרות נפוצות של המושג "ערכים"
דרכים אפשריות של חשיבה על ערכים
טבעם ומאפייניהם של ערכים
ערכים ומוסר
מוסר על־פי דויד יוּם ועמנואל קאנט
חשיבה על חינוך מוסרי: הגותם של סוציולוגים ואנשי חינוך
ערכים, רלטיביזם ודקונסטרוקציה
מהו חינוך ערכי?
סיכום
הצעות לפעילות של צוותי חשיבה העוסקים בתכני הפרק
פרק שני — משמעותו של העידן הדיגיטלי בחיי בני אדם
בירור חלקי של ידיעותינו עד כה
טכנולוגיה דיגיטלית ומוח האדם
מי אנו, בני האדם, ומה ידוע לנו על עצמנו?
רמות הקיום השונות של חיינו: החיים הביולוגיים, הפסיכולוגיה, האינסטינקטים והאינטואיציה
האם אנו חיים את חיינו באופן מאוזן?
הכרת עצמנו ומה שנדרש כדי לחנך לחיים ערכיים
פרק שלישי — ניתוח הקשיים והאפשרויות העומדים בפני חינוך לערכים
השפעותיה של הבעיה
חשיבה על פתרונות
אכפתיות, דאגה לזולת וסליחה כעוגנים ערכייםּ
השפה כקובעת חשיבה וכמגבילה אותה
הצעות לעבודה בצוות אנשי חינוך על נושא האכפתיות והסליחה
פרק רביעי — ערכים בבית הספר: ממצאים משני מחקרים
מבוא: תיאור תמציתי של קונסטרוקטיביזם כדרך הוראה ערכית
מחקר ראשון
האופן שבו נותחו נתוני המחקר
מה נמצא במחקר?
מחקר שני
מה נמצא במחקר?
פרק חמישי — "זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם": מתן ערך וכבוד הדדי
מבוא
רקע
ההיסטוריה של המהפך הגדול
הכרת עצמנו ומה שנדרש כדי לחנך למתן ערך לכל מגדר
שלושת ה"שחקנים" וה"שחקניות" בחיינו
מה אנו יודעים על גברים כיום?
הצורך להגיע לאיזון בחינוך בנות ובנים
פרק שישי — הכשרת מורים לחינוך לערכים
רקע ושאלות חדשות
בירור פילוסופי של צרכי החינוך בעידן הדיגיטלי
תשומת־לב, קשב וחינוך
Mindfulness (קשיבות): ערנות, ריכוז ומודעות מכוונים
מה יש בתוכניות להכשרת מורים ומה אין בהן
כיוונים אפשריים לעדכון החשיבה על הכשרת מורים
המורה כמלווה
מורה הדרך
המקשר
פרק שביעי — היערכות בית ספרית לחינוך ערכי: מודל מערכתי
רקע
ניסוח משותף של מסמך מדיניות בנושא חינוך ערכי וחינוך לערכים
סיכום