האם את/ה מרגיש/ה לפעמים שמשהו חשוב אובד, גם כשהכול מתנהל כשורה? האם גם כשהילד/ה בסדר, המחנכת טובה והמנהלת מסבירת פנים, משהו שאין לו שם הולך ונעלם בחינוך, ומפעמת תחושה שיכול להיות אחרת, והרבה יותר טוב?
תורתו של פרויד פותחת חלון אל מעמקי הנפש, ומאפשרת להבין את המתרחש בה. החלון אל הנפש מגלה את המקורות היצריים של החופש, התבונה והאמפתיה, ואת הקשר ההדדי בו הם שלובים. חלון זה גם מגלה כיצד ניתן לפתח איכויות אנושיות אלו אצל ילדים ומבוגרים בבית, תוך שיפור איכות החיים של כל יושביו. הטקסט מונגש לחסרי ידע בתחום ולמומחים/ות כאחד.
העיון בכתבי פרויד חושף את ה'חינוך' כשני סוגים שונים עד מאוד של יחס אל הילד/ה, אשר אין להם דבר מן המשותף. לשניהם קוראים 'חינוך', אבל רק אחד מהם עשוי לפתח תבונה, רגישות, ערך עצמי ומוטיבציה פנימית ללמידה. בהבחנה בין שני סוגי החינוך השונים, ובחשיפת האופנים השונים בהם הם מיושמים, מהווה הספר פריצת דרך לכל מי שהחינוך יקר לליבו/ה. הגיעו הזמנים שבהם על הורים לרכוש ידע מקצועי ולקחת אחריות על חינוך ילדיהם. ספר זה הוא השלישי בסדרה השואפת לספק להורים כלים אלו.
דר' ענת רימון אור נכללה בין שנים עשר המרצים בישראל שהוגדרו על ידי הסטודנטים כ'מרצה אשר השפיע/ה לאורך זמן ובצורה טובה על חיי'. בסדרה זו היא מביאה, עם דר' יוסי ארגמן, מרצה לחינוך ויועץ זוגי ומשפחתי, את הידע המקצועי לציבור הרחב, על מנת שיוכלו הקוראים/ות ליישם אותו בחיי היומיום.
מבוא לסדרה 'לגדל אדם' הקדמה על ספר זה ועל ארבעה מושגים בהם נשתמש מה נעשה בספר זה, ומה לא נעשה בו לפני קריאה פרק ראשון: המודל הטופוגרפי של הנפש בין המודע ללא מודע שני סוגי ההיגיון והתבונה שביניהם אז מה עושים עם זה? פרק שני: תורת היצרים ועקרון החזרה ניסוח ראשון של תורת היצרים: עקרון העונג ויצרי השימור העצמי ארגון מחודש של תורת היצרים: יצרי מוות, יצרי חיים וכפיית החזרה יצרי המוות ומצב הנירוונה יצרי החיים התבונה והיצרים חיים ומוות וחזרה נצחית ביצירה כפיית החזרה אז מה עושים עם זה בגידול ילדים? סיכום פרק שלישי: חלקי הנפש האיד (סתמי) אגו (אני) האגו, האהבה והמוות הורים עצומים, גננות גדולות ואגו קטן )מה עושים עם זה בחינוך גבולות ביטחון וגבולות מוסר )מה עושים עם זה בחינוך סופר־אגו (אני עליון) המוסר, החיים והמוות המוסר ותנאי המחסור פרק רביעי: הציווי הקטגורי, התבונה והמוסר חינוך לערכים של סובלנות? אין דבר כזה! נספח: תקציר המושגים המרכזיים פרספקטיבה ראשונה: רמות התודעה המודע הסמוך למודע הלא מודע שומרי הסף פרספקטיבה שנייה: מערך היצרים יצרים עקרון העונג יצרי שימור העצמי תורת היצרים המאוחרת יצרי מוות יצרי החיים, יצרי המין כפיית החזרה מנגנונים לטיפול ביצרים פרספקטיבה שלישית: חלקי הנפש בין חינוך מבוסס אגו לחינוך מבוסס סופר־אגו אידאל האני שנאה, מצפון ורגשות אשם