בקובץ המאמרים והמסות מכאן ומכאן מציג יגאל שוורץ שאלות הנוגעות בליבת היצירה של אמנים ישראלים ובאופיים של החיים התרבותיים בארץ, ומנסה להשיב עליהן. האם ליוצרים יהודים ממוצא הונגרי (מהרצל ואביגדור המאירי, דרך דוש, זאב, אפרים קישון ועד יאיר לפיד) יש אותו טמפרמנט, תפיסת עולם ועמדות פוליטיות־כלכליות דומות – ואם כן, איך אלה מתבטאים ביצירות שלהם? מה טבע ההומור של יואל הופמן ביצירותיו למבוגרים ובספרו המיועד לילדים, לפחות למראית העין, בפברואר כדאי לקנות פילים? מה הרשתה לעצמה רונית מטלון בספר הנוער שלה סיפור שמתחיל בלוויה של נחש שלא הרשתה לעצמה בספריה למבוגרים? איזה סוג של ארכיטקט הוא יובל שמעוני? ואיזה תפקיד מילא עמוס עוז בחייהם של ישראלים רבים?
המג'יארים באים, המג'יארים באים...: מנטליות וסגנון אמנותי אצל יוצרים יהודים ממוצא הונגרי
נונסנס, היגיון וטראומה ביצירתו של יואל הופמן
הביצה שהתחפשה, בפברואר כדאי לקנות פילים: דן פגיס, יואל הופמן — מודרניזם ופוסט־מודרניזם
סוס טרויאני: הכניסה המתוחכמת של רונית מטלון ללב הסצנה של הספרות הישראלית
רעל בכפית של דבש: על "סיפור שמתחיל בלוויה של נחש" מאת רונית מטלון
הבשורה על פי עמוס עוז
עמוס עוז: המגדלור
הקתדרלות ההומניסטיות של יובל שמעוני
משורר נחמה: הערות המשך לדיון בפואטיקה של רוני סומק