הגעתו לגבורות של פרופ' דוד חן, עומדת מאחורי היוזמה לספר "חינוך כמערכת מורכבת". קובץ המאמרים בספר מתמקד בתחומי מחקריו של פרופ' דוד חן, תוך שהוא מבקש להאיר את התיאוריה והפרקטיקה בחינוך באמצעות עיסוק בשאלות יסוד אודות טבעו המורכב של החינוך. זהו ספר ראשון מסוגו המנסה לשרטט את גבולות הידע המדעי והיישומי שמעצב את החינוך, תוך התבוננות מעמיקה על פרויקט החינוך, טבעו והכוחות הפועלים עליו, כולל מכניזם השליטה המכתיב את אופיו ותוצריו של פרויקט זה. בכל אחד מארבעת שערי הספר משרטטים חוקרים מהשורה הראשונה את החינוך כמדע מורכב, את ידע התוכן שמבטא הקוריקולום בעידן חברת הידע, את המדיניות המכוונת מערכת מורכבת זו, תוך עיסוק במתח המובנה שבין הבסיס המדעי תיאורטי־מחקרי בחינוך לבין עיצוב מדיניות החינוך המבוססת לרוב על אינטואיציה ופשרות. הספר נחתם בשער שמעמיק את הדיון בטכנולוגיות הלמידה. בספר מוצגים מחקרים אמפיריים ותיאורטיים מקוריים ועדכניים מפרי עטם של חוקרים מובילים מבתי הספר השונים לחינוך בארץ. הספר יכול להיות לעזר לקהילה האקדמית, למקבלי החלטות במערכת החינוך, לעובדי מערכת החינוך ולכל המתעניין בתחום זה.
אני שמח על ההזדמנות לברך את עמיתי וחברי משכבר הימים דוד חן, נהניתי והתעשרתי משיחותינו במשך שנים רבות, בעיקר בחדרי הרווארד. השכלתו של דוד חן בתחום החינוך המדעי בעיקרה, אך הוא הרחיב מאוד את היריעה מתורת המערכות ועד ללמידה מקוונת.
(פרופ' הווארד גארדנר — בית הספר למוסמכים לחינוך, אוניברסיטת הרווארד, ארה"ב).
נפלה בחלקי הזכות ללמוד מניסיונו הרחב של חן בתכנון בתי ספר חדשים, ביישום רעיונותיו בהם ומהדיונים המעמיקים שנבעו מניסיון זה... חן קובע שהנחלת תיאוריה של חדשנות, מתרחשת ביישומה בעשייה הבית ספרית ובשיתוף פעולה בין אנשי חינוך, חוקרים ופוליטיקאים אשר מאפשרים להפיץ את ההצלחה של בתי ספר בודדים למערכת החינוך כולה.
(פרופ' הנרי לוין, בית הספר לחינוך ובית הספר לכלכלה, אוניברסיטת קולומביה, ארה"ב).
שער ראשון: חינוך כמדע מורכב — על טבעו של הידע והמוסד החינוכי
חינוך כמערכת מורכבת - דוד חן
תהליכי שיפור ומורכבות הארגון הבית ספרי - דורית טובין
למידה לשמה, והוראה — לשם מה? - אורית שורץ־פרנקו
השפעת מנהלים בעלי מורכבות קוגניטיבית על קידום שיתוף בקבלת החלטות ועל היעדרויות מורים בקונטקסט של שינוי ארגוני - רימאא דעאס
חינוך הוא מדע מורכב המחייב חשיבה מורכבת - שלמה קניאל
התרומה המעשית של שדה מחקר אקדמי: המקרה של תחום מנהל החינוך - יזהר אופלטקה
ניהול מידע אישי ולמידה - רפי נחמיאס ושרון הרדוף
תרומת הלמידה באמצעות בניית מודלים (Learning by Modeling) של מערכות מורכבות בגישות מידול שונות על התפתחות תפיסת עולם מערכתית בקרב סטודנטים - דוד מיודוסר, רות זוזובסקי ושלי בן־משה
שער שני: ידע־תוכן אפיסטמי, קוריקולום והכוחות הפועלים עליו
מתוכנית לימודים להנדסת ידע: מהו הפתרון למורכבות היחסים בין ידע ציבורי לידע אישי? - דוד חן ואסתי צביון
תהליכי חשיבה, מיומנויות לומד וקוריקולום בית ספרי: שילוב בינתחומי כבסיס לפיתוח מערך הוראה מותאם לעולם המשתנה - היידי פלביאן
חיבור אזרחות סביבתית ומנהיגות טרנספורמטיבית כתשתית לתפיסה קוריקולרית דינמית - דפנה גולדמן ואריאל שריד
אפיסטמולוגיה ופדגוגיות רווחות: כיצד להימנע מהשטחת הידע בתכנון לימודים ובלמידה של מורים - ענת זוהר
אל יתהלל מפתח כמיישם: הרהורים על הפערים בין תוכנית הלימודים למימושה - גד אלכסנדר
שער שלישי: מדיניות חינוך — מי קובע מה בחינוך
תרבות ושמרנות כאתגרים למדיניות חינוך - הנרי לוין
כיצד חושבים ועושים חינוך - יורם הרפז
מחוץ לקונטקסט? מקומם של גורמי הקשר ברפורמות בחינוך - יצחק ברקוביץ ורונית בוגלר
ה"מחתרת הכפולה". החינוך לאזרחות, לערכים דמוקרטיים ולחיים משותפים בעשור השני של המאה ה־21 - עירית קינן ועירית הרבון
מדיניות ומנהיגות חינוכית בצל משבר גלובלי: סוגיית מהגרים, פליטים ומחפשי מקלט - ח'אלד עראר
קליטת עולים במערכת החינוך הישראלית: אידאולוגיה, תיאוריה, ומעשה - ריטה סבר
תיווך בין מחקר אקדמי למדיניות חינוך: תובנות מניתוח תפקיד המדען הראשי במשרד החינוך כמתווך ידע - רוני רמות וגדי ביאליק
פילוסופיה חינוכית במרחב רשותי — חקר מקרה - יעל פישר ודנית אדלמן
שער רביעי: טכנולוגיות למידה: הדור הבא
חינוך בעידן הדיגיטלי: אתגרי מערכת החינוך והכשרת המורים - אלונה פורקוש ברוך
נתוני עתק בשירות מערכות למידה - ארנון הרשקוביץ וגיורא אלכסנדרון
שינוי חוויית ההוראה־למידה: בינה מלאכותית כמרכיב עתידי בתהליכים חינוכיים - אסתי צביון
חדשנות בהוראה: חקר מקרה של דפוסי אימוץ ושילוב משחק דיגיטלי בהוראה בקרב מורים - אורית אבידוב־אונגר וחיאק מירב
רב תרבותיות בקורס מקוון — הלכה למעשה - אסמהאן מסרי־חרזאללה ומיטל אמזלג
תועלות צפויות, מוטיבציה והישגים בלמידה של קורס מקוון פתוח מרובה משתתפים - עביר ותד ומירי ברק
קורס מקוון רב משתתפים (MOOC) "ניו מדיה בחינוך": הערכת עמיתים של יוזמות חינוכיות המבוססות על כלי ניו מדיה ופדגוגיה רשתית - רבקה ודמני ואורלי מלמד
סיכומו של דבר: קריאת השכמה לקהילת החינוך - דוד חן