"בבקשה לסגור מחברות, להכניס מחשבים לתיק... היום לומדים בחֵמר!"
לתהליכים של שליפת ידע בכל המקצועות ־ מלשון וספרות ועד מתמטיקה וגאומטריה ־ וניסוח ייצוג תלת–ממדי לידע הזה, יש יתרון על פני דיבור או כתיבה. ניסוח ידע דרך פיסול בחומר, ולאחר מכן קיום דיאלוג של היוצר עם יצירתו ועם הצופים, מחוללים תובנות חדשות והופכים את חומר הלימוד לזכיר ולמשמעותי באופנים רבים.
ספר זה ממחיש את תרומתה של אמנות הפיסול בחֵמר ללמידה של תחומי דעת שונים, ורואה באמנות הזאת כלי חשוב, נגיש וחווייתי, המשרת למידה והבנה של מושגים מעולמות תוכן אחרים. מערכי השיעור המוצעים בספר שלפניכם הם יוצאי דופן, אך קלים ביותר ליישום, ומוליכים לתוצרים חזותיים ייחודיים, שהדיון בהם מאפשר הרחבה, נוסף על המרתם בידע עיוני, לעתים מופשט. בעזרתם יפתחו מורים ותלמידים את יכולתם לעשות שימוש בדמיונם, לתת לחומר צורה בעלת משמעות, לבצע מהלכים בלתי צפויים, ולהפעיל שיפוט על סמך רגשות.
הקדמה: הזמנה אישית להכניס חֵמר לכיתה
למידה בתוך הקשר חברתי
יתרון לייצוג התלת־ממדי על פני דיבור או כתיבה
איננו עוסקים כאן ביצירה של "דברים יפים"
"מהי אמנות" ומי ראוי לשלב יצירה בהוראה?
הצורך בהקניה של הרגלי עבודה כיתתיים
יצירה בחֵמר כפעילות התומכת בתהליכים הרגשיים, החברתיים והאקדמיים המתרחשים בה
הערכת הלמידה
מבנה הספר
פרק ראשון: הצידוק
התוצר כמתווך
ההתבוננות המשותפת ביצירות
התרומה של המודל למורים
התרומה בגיוס התלמידים ללמידה
התרומה להערכת הלמידה
פרק שני: נקודות מפתח בארגון הכיתה, אחסון ועבודה עם החֵמר
מהו חֵמר?
ארגון הכיתה
התאמת החֵמר לעבודה
עבודה עם חֵמר
ייבוש חֵמר
טכניקות עבודה
פרק שלישי: המודל
פרק רביעי: הצעות לפעילויות — תיווך למידה דרך טקסטים חומריים
עובדות ודעות — חשיבה ביקורתית
בית גידול
יחסי הגומלין בטבע
מטפורה
המוטיב החוזר בשירה ובספרות
חשיבה סטריאוטיפית — מיהו "גיבור"
טקסט מפעיל
עבודה קבוצתית־שיתופית
גבולות ואחריות בעבודה שיתופית
מיומנויות לימודיות — מיומנות חיפוש מידע ברשת ולמידה קבוצתית
מיומנויות לימודיות — אימון והתמדה, תשומת לב להוראות
מיומנויות לימודיות — התמקדות בהבנה של תהליכים שהובילו לתוצאות
חיבור, כפל וחלוקה לחלקים שווים
הסדרה החשבונית
תיבה בגאומטריה
ביבליוגרפיה