"ניסיתי להיזכר בדוגמה אחת מכל הספרים שקראתי, שבה שתי נשים מוצגות כחברות קרובות", מתארת וירג'יניה וולף. הייתכן שהחברות הנשית המוגדרת במחקר הפסיכולוגי של האשה כמשאב לחיים פשוט "לא נספרה"? ואם כך הדבר — מהו ההסבר? כניסתן של יוצרות והוגות אל הוואקום הזה — "להאיר על טיבה של חברות נשית מבפנים, ממבטן, מחווייתן ומקולן של נשים" — היא שחוללה את השינוי. אליו מכוון המסע שלנו אל לב החברות הנשית.
הקריאה הפרשנית בסיפורים וברומנים (בסיפורת נשים עברית וכללית), מתעמתת עם שאלות מפתח: במה מתייחדת החברוּת הנשית בעיניהן של סופרות והוגות? מה הופך את המשפט האוניברסלי "אני יודעת בדיוק למה את מתכוונת", לסוג של סיסמה לבונדינג הנשי? מה ניתן ללמוד על גבולותיה של החברות הנשית במצבי מבחן, כשאחת משותפות הקשר מבצעת, כמו ברומנים סוּלה (טוני מוריסון) והחברה הגאונה (אלנה פרנטה), עוול בלתי נסלח לחברתה? מה קורה כשחולשות החברה האחת הן ראי לחוזקות האחרת? כשהן אוהבות זו את זו ולִפרקים גורמות ייסורים זו לזו, ברוח "גּםַ אַהֲבָתָם, גּםַ שִׂנְאָתָם, גּםַ קִנְאָתָם" (קוהלת ט, ו)?
בכל היבטיו של הבונדינג הנשי הנדון בספר — הן בגילוייו (בסיפורת) כחברוּת דמויית מציאות, המותנית ביחסי שיתוף, תמיכה ואמון הדדיים, והן בגילוייו (בשירת נשים ישראלית) כזיקה רוחנית־זהותית חד־סטרית, של משוררות אל 'אמהותיהן' ו'אחיותיהן' הפואטיות — נשים מפללות לערך המוסף של אינטימיות, עם "אַחַת [...] שֶׁמְדַפְדֶּפֶת חָפְשִׁי בְְנפְַשִׁי", כניסוחה של המשוררת אגי משעול.
פתח דבר
שער ראשון: באֵין חבֵרה, באֵין קול
חלק א: באין חברה — דבורה בארון
חלק ב: באין קול — נחמה פוחצ'בסקי
שער שני: "אחות ממש" — לידת החבֵרה בסיפורת נשים עברית
חלק א: נחמה פוחצ'בסקי
פרק ראשון: ניצני ידידה — שרה זרחי
פרק שני: הבקעת "אחות נפש" — במדרון, רומן ארצישראלי
חלק ב: יהודית הנדל
פרק ראשון: הסעודה החגיגית של ידידתי ב. — סקיצַת חברוֹת מס' 1
פרק שני: ארוחת בוקר תמימה — סקיצַת חברוֹת מס' 2
פרק שלישי: כשעשינו אהבה — סקיצַת חברוֹת מס' 3
שער שלישי: "נשים שחורות הן נמל מבטחים וגם אניות שחותרות"
חלק א: טוני מוריסון — סוּלה
פרק ראשון: "להשתמש זו בזו" — נֶל וסוּלה
פרק שני: קשר על מים סוערים
פרק שלישי: "את אשה ועוד צבעונית. את לא יכולה"
חלק ב: מָריאמָה בָּה — מכתב ארוך כל כך
פרק ראשון: רחוקה מעין וכה קרובה ללב
פרק שני: "ניצנים חדשים שבוקעים מתוכי"
שער רביעי: החברה הגאונה — צילום רנטגן של חברוּת נשית המקדים את כל השאר...
פרק ראשון: חברוּת וגאונוּת כמחול פסיכולוגי מורכב
פרק שני: "האהבה, המין, לא הגיוניים, חייתיים"
פרק שלישי: "אנחנו לא עשויות בשביל ילדים" — אמהוּת
פרק רביעי: "אלנה גרקו הסופרת?"
שער חמישי: נשים יוצרות זקוקות לאמהות ספרותיות, למנטוריות
חלק א: בונדינג רוחני־גניאלוגי בסיפורת נשים: חום ואבק — רות פראוור ג'בוואלה
פרק ראשון: אאוטסיידרית מבפנים
פרק שני: "לְכִי לָךְ אֶל עַצְמֵךְ" — מהי אוליביה למספרת?
חלק ב': בונדינג פואטי־גניאלוגי בשירת נשים ישראלית "כנשים אנחנו מחפשות השראה אצל אמהותינו"
פרק ראשון: צומת רחל
פרק שני: צומת דליה רביקוביץ><רחל
פרק שלישי: לרחל שלומות
פרק רביעי: "לא עלמה הכותבת שירים" — צומת לאה גולדברג
פרק חמישי: "לפגוש את המלכה אליזבת" — צומת רביקוביץ >< גולדברג
פרק שישי: "היא לא פמיניסטית" — צומת רביקוביץ >< וולך
פרק שביעי: "מְשׁוֹרְרוֹת אִמָּא וְאַבָּא שֶׁלִי" — בונדינג פואטי־גניאלוגי בדור המשך
אחרית דבר
מקורות