שירותי אנוש הוא תחום ידע ייחודי שצומח בעשורים האחרונים באקדמיה והוא משקף שני שינויים משמעותיים. הראשון הוא המעבר הטכנולוגי-חברתי לכלכלה המבוססת על פעילות בענפי השירותים השונים (כפיננסים, בריאות, חינוך, רווחה, ביטחון, אירוח וכדומה), והשני הוא ירידה מתמשכת במענה הקהילתי לצרכים אנושיים והעברת הטיפול בהם לארגוני שירות. כאזרחים, כתושבים, כלקוחות וכמנהלים ועובדים אנו מוקפים במפגשי שירות מגוונים. ארגוני שירות והמפגש איתם הם כה מרכזיים בחיינו עד שקשה מאוד להפריד בין איכות השירותים לאיכות החיים, לסיכויי החיים ולתוחלת החיים של אנשים.
תיאור קצר זה פורש בפנינו את העושר הכלול בתחום הידע של שירותי אנוש ומצביע על רב-תחומיות (אינטרדיסציפלינריות) כמאפיין מאתגר של שירותי אנוש. בשירותי אנוש משלבים תובנות, מושגים ממגוון תחומים שכנים כגון פסיכולוגיה, משפטים, סוציולוגיה, ניהול, אנתרופולוגיה, כלכלה, עבודה סוציאלית, תקשורת ועוד, במטרה לנסח תובנות המחוברות לעולם המעשה: לייזום, לארגון ולניהול מקצועיים של שירותים כדי שיענו באופן מיטבי לצרכים האנושיים.
הפרקים הקצרים בספר מציגים את המושגים המרכזיים שרלוונטיים לעוסקים בשירותי אנוש. ביחד הם מציעים דיון תיאורטי-מחקרי בגובה העיניים, וגם מרכזים ידע מעשי רב ערך. הספר יתרום לסטודנטים לחוקרים, לאנשי הוראה ולאנשי המעשה – מנהלים ועובדים במגוון עולמות השירות. בעת הנוכחית, בעידן השירותים, הספר מסייע לכולנו לנווט במארג מורכב זה תוך הדגשה על שירותי אנוש בישראל.
העורכים:
דלית שמחאי היא סוציולוגית ואנתרופולוגית, מרצה בכירה בחוג לשירותי אנוש ובחוג הרב תחומי במכללה האקדמית תל-חי. מחקריה של דלית מתמקדים במגדר ובפמיניזם, בתרבות פופולארית ובסקטור היצירתי. מחקרים אלה הם פריזמה לדיון על סובייקטיביות, קוסמופוליטיות ונא-וליברליזם.
אורנה בלומן היא חוקרת ומרצה בחוג לשירותי אנוש בפקולטה ללימודי רווחה ובריאות באוניברסיטת חיפה. מחקריה בוחנים את משמעות המעברים מהבית לעבודה וחזרה בקרב עובדות ועובדים מקבוצות חברתיות שונות. לאחרונה היא חוקרת כיצד עובדות בהיריון ראשון, על סף ההורות, חוות מעברים אלה.
ציון ברנץ הוא ראש החוג לשירותי אנוש במכללת עמק יזרעאל, מרצה בכיר בחוג לשירותי אנוש ובמחלקה לעבודה סוציאלית. תחומי המחקר שלו מתמקדים בקו התפר שבין צעירים במצבי הדרה ובין ארגוני שירות, חקר איכות החיים ויישומים של תורת השטחות.
שער ראשון: מבט רחב על שירותי אנוש
פרק ראשון — זירת הידע ובניית קהילה בשירותי אנוש בישראל - דלית שמחאי, אורנה בלומן וציון ברנץ
פרק שני — על ארגון שירותים והאנשת ארגונים: לקראת הגדרת "שירותי אנוש" כמקצוע גנרי - ציון ברנץ ושירה ורדי
שער שני: נושאים, רעיונות ופעולה
פרק שלישי — איזון עבודה־חיים - רונית ויסמל־מנור
פרק רביעי — אכיפה ידידותית - יפים רוט
פרק חמישי — אלימות כלפי צוותים רפואיים - רוחמה גוסינסקי
פרק שישי — אמון ושירות - לליב אגוזי ושי צפריר
פרק שביעי — אקלים ארגוני - אופיר אלתר וגיל לוריא
פרק שמיני — אתיקה בשירותי אנוש - גילה יעקב ואריה רשף
פרק תשיעי — בטיחות ובריאות תעסוקתית - לליב אגוזי ואשר פרדו
פרק עשירי — גזענות מוסדית - סיגל אופנהיים־שחר
פרק אחד־עשר — גיוון והכללה בארגונים - אורנה בלומן ונעמה בר־און שמילוביץ
פרק שנים־עשר — גישור כשפה בשירותי אנוש - טילדה מלמד
פרק שלושה־עשר — גישות כלכליות - יובל יונאי
פרק ארבעה־עשר — הגירת עבודה בעידן שירותי האנוש - יהל קורלנדר
פרק חמישה־עשר — החרדים בישראל כצרכני שירותים - אריאל פינקלשטיין
פרק שישה־עשר — היבטים משפטיים ביחסי עובד־מעסיק - נעמה בר־און שמילוביץ ואורנה בלומן
פרק שבעה־עשר — הכשרה מעשית בחוג לשירותי אנוש כאבן דרך בכניסה לעולם העבודה - טילדה מלמד, שירה ורדי ואיריס יניב
פרק שמונה־עשר — המשבר בשלטון המקומי בחברה הערבית בישראל: סוגיות ליבה מרכזיות ואתגרים מבניים - אחמד מטלק חגאזי
פרק תשעה־עשר — הנעת עובדים - דפנה שוורץ־אשר
פרק עשרים — הפרטה - תמר ברקאי
פרק עשרים ואחד — הפרטת השירות הציבורי: מאבק וסולידריות - אורלי בנימין
פרק עשרים ושניים — הקשבה בין־אישית בשירותי אנוש - גיא יצחקוב ורועי רווה
פרק עשרים ושלושה — התנדבות - גלית ינאי ונטורה
פרק עשרים וארבעה — יחסי ליבה־פריפריה ומתן שירות - אילן שדמה
פרק עשרים וחמישה — לחץ בעבודה: גורמים מעכבים ומאתגרים ודרכי התמודדות - שני פינדק
פרק עשרים ושישה — מבט מרקסיסטי על ארגוני עובדים: הרקע להקמתם, תפקידם והצורך בהם (גם) בעידן הנוכחי - אפרים דוידי
פרק עשרים ושבעה — מגדר, עבודה ותעסוקה - יעל חסון
פרק עשרים ושמונה — מגזרי שוק העבודה - עינת לביא
פרק עשרים ותשעה — מודלים תאורטיים להבנת צרכים ושירותים במשפחה - רות כץ ועולא אבו־חסן נבואני
פרק שלושים — מומחיות - תמר קנה־שליט
פרק שלושים ואחד — מזרחים ומזרחיות בישראל - הנרייט דהאן כלב
פרק שלושים ושניים — מערכת ניהול משאבי אנוש ממוקדת לקוח?! - אביב קדרון
פרק שלושים ושלושה — משמעות העבודה - יצחק הרפז
פרק שלושים וארבעה — נגישות והנגשה - עדו גל
פרק שלושים וחמישה — ניהול איכות השירות בארגונים - קלרה ריספלר
פרק שלושים ושישה — ניהול המשאב האנושי בעידן הגלובליזציה - קלרה ריספלר
פרק שלושים ושבעה — ניהול משאבי אנוש ויזמות בסביבה הארגונית - קלרה ריספלר
פרק שלושים ושמונה — עבודת גוף - אורנה בלומן
פרק שלושים ותשעה — עבודת רגשות במפגש השירות - אריק חשין והיבה ראשד
פרק ארבעים — עובדים מצטיינים - יובב עשת
פרק ארבעים ואחד — פיתוח זהות מקצועית של סטודנטים המתמקצעים בשירותי אנוש: מודל שלושת השלבים - איריס יניב, טילדה מלמד ושירה ורדי
פרק ארבעים ושניים — צרכים קהילתיים — להטב"קים+ - חן משגב
פרק ארבעים ושלושה — קוד אתי־מקצועי - זאביק גרינברג
פרק ארבעים וארבעה — שוק עבודה דואלי ותעסוקה פרקרית - עינת לביא
פרק ארבעים וחמישה — שחיקה בעבודה בדגש על תפקידי שירות - עדנה רבנו
פרק ארבעים ושישה — שימושיות וחוויית משתמשים בשירותים מבוססי טכנולוגיה - עדו גל
פרק ארבעים ושבעה — שלומות (Well being) בארגונים - תמר קנה־שליט
פרק ארבעים ושמונה — תהליך "קבלת החלטות משותפת" במתן שירות ביחסי רופא־מטופל - קרן מייקל
פרק ארבעים ותשעה — תוקפנות לקוחות - דנה יגיל
פרק חמישים — תקשורת מתווכת מחשב בארגוני שירות - אריק חשין והיבה ראשד
פרק חמישים ואחד — תרבות ארגונית - אביעד רז
אחרית דבר — ניאו־ליברליזם במצבי חירום
ניצן תנעמי