ספר זה מבקש לאתגר את השוליות הכפולה, ולבסס דיון אקדמי וציבורי,שיתרום להנחת יסודות של הסתכלות רב־תרבותית על החינוך ועל החברה, כזו המותירה מקום ומרחב לשונוּת. ההחלטה לעסוק בשאלות אלה מונעת מתפיסת עולמם של העורכים, שעל פיה תפקידה של האקדמיה איננו מצומצם להוראה ומחקר לשם מחקר, אלא יש לה תפקיד ציבורי בחיפוש תמידי אחר האמת, במובנו כבחינת הסדר החברתי וכהבעת תפיסות חדשות לתיקון עוולות. הספר מהווה ניסיון ראשוני לעורר חשיבה על שכבות עומק בחינוך הערבי ובאופן בו הוא נתפס על־ידי הממסד היהודי, כפי שהדברים באים לידי ביטוי בחינוך הערבי־פלסטיני בישראל על רבדיו: רובד הליבה של החינוך, רובד ההכשרה להוראה ומערכת ההשכלה הגבוהה.
"ספר חשוב זה מקשר בין מערכת החינוך לבין סוגיות אישיות, חברתיות, תרבותיות ופוליטיות, נושא המקנן בצלו של הקונפליקט הישראלי־פלסטיני. הספר מכנס ממיטב החוקרים העוסקים בסוגיות הזהות, הנרטיב והרב־תרבותיות במוסדות האקדמיים בארץ, שיצרו יחד מסגרת דיון רבת־פנים, שדנה באומץ לב בנושא המורכב. המסגרת והיסודות שמניח הספר מאפשרים דיון מעמיק הרבה מעבר לרובד הפוליטי, דבר שמאפשר לשתי הקהילות להביט באומץ לב אל תוכן ולהתיר לפחות חלק מהמורכבות הגדולה של ההוויה הנפרדת והמשותפת, בתקווה שהבנה זו תוביל גם לפתרונות נכונים יותר של השונות בתוך החיים המשותפים."
(פרופ' דוד חן, דיקן בית הספר לחינוך, המרכז ללימודים אקדמיים)
הקדמה — דוד חן
שער ראשון: חינוך, זהות ורב־תרבותיות
פרק ראשון - המיעוט הפלסטיני בישראל: כאשר תכנית ליבה משותפת בחינוך פוגשת בנרטיבים לאומיים סותרים - יוסי יונה
פרק שני - זיכרון קולקטיבי, טראומות נבחרות ותקווה - עירית קינן
פרק שלישי - ההיסטוריה שלנו: יוזמות של הציבור הפלסטיני בישראל לתיעוד, לשימור ולהנחלה של שורשיו ההיסטוריים ומורשתו התרבותית - קוסאי חאג' יחיא ובועז לב טוב
פרק רביעי - חינוך ערבי ורב־תרבותיות - ח'אלד אבו־עסבה
פרק חמישי - תכניות הלימודים וספרי הלימוד במקצוע האזרחות לתלמידים הערבים הפלסטינים בישראל - יוסף כנאענה
שער שני: סוגיות רב־תרבותיות בהכשרת מורים
פרק שישי - זהות פלסטינית במערכת החינוך העברית: האם היא אפשרית? - ענת רימון אור
פרק שביעי - סיפור חיים וציור מפות זהות ־ דת לאום וזהות: הממדים הנשכחים בהתפתחות מורים - עביר פרח, רחל הרץ־לזרוביץ ומורן יוסף־מיטב
פרק שמיני - התייחסות לרב־תרבותיות בכיתה - מנאל יזבק־אבו אחמד ועליזה יהב
פרק תשיעי - תפיסת החינוך הרב־תרבותי בקרב מתכשרים להוראה במכללה האקדמית להכשרת מורים ערבים - סלמאן עליאן, רנדה עבאס וראיד זידאן
שער שלישי: רב־תרבותיות במרחב האקדמי
פרק עשירי - עיצוב הזהות החברתית והלאומית של הסטודנטים הערבים במרחב האקדמי הישראלי - ח'אלד עראר
פרק אחד־עשר - השפה העברית כחסם בפני כניסתם של סטודנטים ערבים למוסדות אקדמיים בישראל - מוהנד מוסטפא