“עם חלוף השנים אסף רייבן סיפורים על חילופי העונות, על מוות ופרידה, על רעב ושפע. את הסיפורים שטווה אסף בשק עור רך וחבוט, שאותו קשר תמיד לחגורת עור הלווייתן העבה שלמותניו.”
סיפור ריפוי הוא סיפור עַם המסופר בעל פה, ומאפשר לגעת בתכנים שהמטופלים מתקשים לעסוק בהם ישירות, לייצר שיח עוקף הגנות ולבטא תכנים מושתקים.
“היו לו סיפורים שנועדו להפיח אומץ בציידים, סיפורים לנישואין וללידה... אבל בעיקר היו לרייבן סיפורים מיוחדים עבור החולים, סיפורים שנועדו להרדים את האלים החמדנים כשגזלו את נשמותיהם, לעצום את עיניהם הפקוחות בחשדנות.”
ליבת הספר היא “שק הסיפורים”, המכיל 25 סיפורים שכתבה המחברת, ניסתה ובחנה אותם במסגרות טיפוליות ובהדרכות. כמו כן מוצגות המשגות תיאורטיות ודרכי עבודה עם הסיפורים, מודל מובנה להכנת סיפור ריפוי לטיפול, ומודגם השימוש בסיפורי ריפוי בסיטואציות טיפוליות שונות.
“רכון על הסיפור, רייבן שקד על התרת הקשרים המפותלים... כאשר הצליח לבסוף להתיר את הפיתולים, הזמין את האורח לגעת בסיפור שארג. הסיפור היה רך וצבעוני בין אצבעותיו של הצעיר. רייבן קיפל את הסיפור בקפידה וטמן אותו בשק הסיפורים שלמותניו.”
המחברת מבקשת להעמיד לרשות הקוראים את שק הסיפורים שלה, לאפשר להם לגעת בסיפורים ולמשש אותם, לעשות בהם שימוש כדי להתיר “קשרים מפותלים”.
מדובר בספר חשוב ביותר לפרקטיקה הביבליותרפית, המספק “ארגז כלים” טיפולי, של סיפורי ריפוי שניתן לעשות בהם שימוש במסגרות שונות. מעבר לכך שהספר אכן מספק “כלים” — כלומר מהווה בעצמו מאגר של סיפורי ריפוי מקוריים שנכתבו על ידי המחברת — הוא גם ספר לימוד ממדרגה ראשונה, כזה הממקם את הסיפורים השונים הן בקונטקסט של החשיבה הפסיכואנליטית התיאורטית והן בתוך הדיון הקליני (שהכותבת מלווה בדוגמאות חיות). מדובר למעשה במפעל חיים ייחודי של אישה אחת, שכתבה סיפורים, “בדקה” אותם בסיטואציות טיפוליות מגוונות, ויצרה מתוך ההתנסות העיקשת ומלאת ההשראה שלה כלי טיפולי רב עוצמה, שעשוי לשמש מטפלים מכל הדיסציפלינות ויעיל במיוחד בסיטואציות של “מבוי סתום” טיפולי. הפרקים כתובים בשפה בהירה וקולחת, רוויתַ אינטואיציות ועשירה בידע.
ד”ר דנה אמיר, החוג לייעוץ והתפתחות האדם, אוניברסיטת חיפה
שער ראשון — המשגות והדגמות פרק ראשון — מהו סיפור ריפוי מאפייני סיפור העם הדומים למאפייני סיפור הריפוי מאפייני סיפור העם השונים ממאפייני סיפור הריפוי פרק שני — אבחון ובחירת סיפור ריפוי מתאים לאיזה סיפור זקוקים המטופלים? סיפור ריפוי בקבוצה טיפולית ובחירת הסיפור המתאים לקבוצה בחירת סיפור ריפוי בעזרת סיפורי תשתית הדגמות לזיהוי סיפורי תשתית ולבחירת סיפור תרפויטי מתאים מקומו של המטפל־המספר בטיפול בעזרת סיפור ריפוי פרק שלישי — מודל רב־שלבי לבחינת סיפור הריפוי הנבחר ולהכנתו למפגש הטיפולי מטרות המודל המודל הרב־שלבי הדגמת ניתוח סיפור ריפוי (שלב רביעי של המודל) פרק רביעי — דרכי העבודה עם סיפור ריפוי קבוצת טיפול בסיפור טיפול פרטני פרק חמישי — הדגמת שימוש בסיפורי ריפוי בסוגי מפגש שונים טיפול קבוצתי במחלקה פסיכיאטרית טיפול פרטני במבוגר טיפול פרטני בילדה סיפורי ריפוי בהדרכה פרטנית: בין 'חיה ללא שם' ל'סיפור חסר' שער שני — שק הסיפורים מקבץ ראשון — סיפורים בהשראת תרבויות המזרח הרחוק סין, מחוז יונאן : הצייר הדאו : הקופסה הבודהיזם הטיבטי : הנזיר שסירב להיכנס לאגם יפן הפיאודלית: מושגים בתרבות היפנית אישה ישנה תאילנד: פני סוס מקבץ שני — סיפורים בהשראת תרבויות הילידים של צפון אמריקה שבט הלָקוׂטָה: מעיין המרפא בגבעות השחורות לב קר שבט הצ'ירוקי: נתיב הדמעות שבט הנאוואחו: בן ראשון שבט האהוואהניצ'י : חוקר הטבע והנשר הקירח לבן הראש שבט הטָרָהוּמָרָה: מעגל אבני הירח הקומנצ'י : הזמנים השתנו מקבץ שלישי — סיפורים בהשראת תרבויות האזורים הארקטיים האינוּאיט: ראגְנרַ נסְֶגֶרְגֶט סיפור חסר — גרסה להדרכה על הדרכה יורדי הים הנורווגים: קרחון מקבץ רביעי — סיפורים בהשראת תרבויות אפריקה שבטי הטוּאַרֵג : מלח שבט הבַּמְבָּרַה: אַסְטוֹאוּ בונה בית מקורי עכביש מקבץ חמישי — סיפורים בהשראת תרבויות מרכז אסיה הח'ליפות העבאסית בבגדד: חייט של תיקונים רג'סטאן: פרח העצב או חבר ילדות פאדְמָוואטי הדומה לפרח הלוטוס המונגולים: נס הרוח מקבץ שישי — סיפורים בהשראת הילידים האוסטרלים החורש בער מקבץ שביעי — סיפורים בהשראה אירופאית אריגים של לילה הרוקאמדור: השיבה ברלין הרס
05-03-2017 שלומית ברסלר, פסיכולוגיה עברית
ספרה של רות שטדלר, "סיפור בטיפול", נדד אתי מן הלילה אל היום, משעות המנוחה אל שעות העשייה ובחזרה, כאילו לא ידע מה זהותו בעולם הקריאה שלי. למעשה, הספר התקיים בו זמנית בשני המרחבים – מרחב הקריאה הספרותית ומרחב העיון והלמידה. היו בו מן הלימוד ומן החוויה באותו הזמן. הקריאה בספר מרתקת ומעניקה חוויה עשירה, הן אינטלקטואלית ותיאורטית, והן רגשית. אולי אין זה מפתיע לגבי ספר עיון שעוסק באופן כה עמוק בסיפורים, ואף מביא אותם, בכמות נדיבה, אל הקורא.