בת שבע מילר, מחברת הספר תיאטרון המוות, הייתה בת 11 כאשר אמה נפטרה ממחלת הסרטן. אולם איש לא דיבר איתה על המחלה ואיש לא הסביר לה לאן נעלמה אמא שלה. את מה שהצליחה להבין בכוחות עצמה שמרה בליבה, "ובכך", היא כותבת, "הצטרפתי למשחק ההסתרה של אבי וסבתי." על מות אמה נודע לה ממודעת האבל על קיר חדר המדרגות.
גם בעבודתה כאחות, בחרה המחברת להתרחק מעולמם של הנוטים למות. המפגש עם חולים אלו עורר בה תחושות של פחד ואיום והחזיר אותה לילדותה, לזיכרונות שבחרה לשכוח.
רק בלימודיה לתואר שלישי היא מצאה סוף סוף הזדמנות להישיר מבט אל המוות ולמצוא תשובות לשאלות שהטרידו אותה. כך נסללה דרכה לעולמם של החולים הסופניים בהוספיס ולכתיבתו של ספר זה, המתמודד עם שאלות נוקבות הנוגעות למצב האנושי, למהות החיים ולמוות.
לעיתים קרובות מונעת החברה מגוססיה את האפשרות לתכנן את מותם ואת מה שנותר מחייהם. לעיתים קרובות היא מתייחסת אליהם כאל מי שאינם מסוגלים לקבל החלטות, דוחה את דעתם, מתעלמת מרצונותיהם ומונעת מהם לשוחח. בכך נרמס כבודם ונגזל מהם הפרק האחרון של חייהם.
ספר זה, המבוסס על מחקר אתנוגרפי בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, עוסק בחוויית הגסיסה של מטופלים שחולים במחלה סופנית, המאושפזים בהוספיס. הוא בוחן את המשמעויות התרבותיות והחברתיות של השיח שמנהלים החולים, העומדים מול מותם הקרב, ושל דרכי התמודדותם איתו.
הקדמה
המרואיינים
חלק ראשון — מוות במוסד: קווים לדמותם של ההוספיס ועולמו
פרק ראשון — מבוא
תפיסות המוות
ההוספיס כאלטרנטיבה
הוספיס בישראל
התנגשות תפיסות והשקפות
מוות בטרם עת
התמודדות עם מחלה סופנית, מוות ואובדן
גסיסה: מסלולים, ניהול ואי ניהול במוסדות טיפוליי
מוות במוסד — בית חולים או הוספיס?
פרק שני — תיאור שדה המחקר: ההוספיס
מבנה ההוספיס
המטופלים
השקפת העולם של ההוספיס
הצוות
עבודה רגשית של הצוות
נוהל
בין טוטאליות לכבוד
המתנה למוות
פרק שלישי — עבודת השדה
תצפית ואיסוף הנתונים
דניאלה
פרק רביעי — one way ticket — "המחלה" בעיני דיירי ההוספיס
תסריט אימה
רעידת הגוף
מות העצמי
תלות באחרים
חלק שני — ארבע האסטרטגיות
פרק חמישי — פיצול גוף ונפש — אסטרטגיה ראשונה
בידי המטפלים: הפקעת הגוף מהעצמי
איזון סימפטומים, "חילופי גוף" בהסכמה
נוכחות זרה בגוף
הגוף ההופך לזר
הגוף הבזוי
מטפורת גן העדן
פרק שישי — משחקי הסתרה — האסטרטגיה השנייה
הסתרת האמת
קשר השתיקה
תקווה מדומה
הדרת החולה מהשיח על המוות הקרב
הדרה עצמית: לא פותחים פה לשטן
היבדלות
הסתרה גופנית
העמדת פנים הדדית
"מה זה פה, צימר?" ייפוי המוות — יופימיזם (euphemisms)
פרק שביעי — שיח מקאברי: אסטרטגיה שלישית
מלאך המוות
מחלה מקאברית
מחלה שתלטנית
מחלה מתעתעת — "נוכלת"
מחלה מתפשטת
כוח מאגי
הגוף כמכוֹנה — בית החולים כ"מוסך"
מסע שסופו מוות
מטפורת המלחמה
הומור שחור
פרק שמיני — איון החברה ופסילתה — האסטרטגיה הרביעית
הכחשת המוות — לדבר בשפתם של הבריאים
חברה "מקולקלת" והרסנית
הימים שלא ישובו עוד, וטוב שכך
סמלי חיים — התרפקות על הילדות
נסיגה מעולמם של ה"חיים" ופסילת התרבות העכשווית
שפה קיצונית
ממלאכי מוות לסוכני כבוד
חלק שלישי — צופה בתיאטרון המוות
המשחק שלא קוראים בשמו
ההוספיס — מרחב עורפי וקדמי
"אני הסתרתי ממנו והוא ממני. מין משחק כזה"
ההומור השחור ודימוי המלחמה
ההפחתה בערך החברה
בין בית החולים להוספיס
בין תקווה לכניעה
עם הפנים לעתיד
17-07-2022 פנינה גפן, מקור ראשון
20-05-2022 מיכל צפיר, רדיו 102
11-03-2022 60 החדש - איציק יושע