החברה הישראלית משחר היווסדה מנהלת את שגרת יומה לצד אירועי מלחמה וטרור. אירועים אלו עיצבו וקידמו את הידע והתובנות בתחומי הטראומה הנפשית והחוסן של יחידים ושל כלל החברה. עבודת הסיוע "תחת אש", המתמקדת במצבי חשיפה מתמשכים ומשותפים של העובדים והאוכלוסיות לאירועים טראומטיים, תרמה ליצירת גוף ידע חדש המבוסס על התנסות, התערבות ומחקר.
הספר שם לו למטרה להציג ולקדם את הידע החדש בפני הקורא הישראלי, כדי להיטיב עם הנמצאים במצוקה, להגביר את החוסן שלהם, להשמיע את קולם של המסייעים להם ולהכשיר את הדור הבא. פרקי הספר מספרים את סיפורם של תושבים החיים בצל מלחמה, אירועי טרור, הגירה ופליטות ובעיקר את סיפורה של עבודת הסיוע "תחת אש". את הפרקים בספר כתבו חוקרים, עובדי סיוע ומטפלים מתחומים שונים, כמו עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה וחינוך, והם ביטוי רב-קולי ואישי לאתגרים הנגזרים מחיים ומעבודה בצל איום. בפרקים מתוארים ההשפעות על העבודה הטיפולית והחברתית, תהליכי פיתוח והתאמת ידע, שינויים בתפיסות מקצועיות ובמארג היחסים בין המסייעים לסביבותיהם, וכן דרכי הדרכה, הוראה ומחקר ייחודיות המתאימות לחשיפה הכפולה של בעלי התפקיד ומקבלי השירות.
הספר מיועד למטפלים, לסטודנטים הלומדים את מקצועות הסיוע, לעוסקים בתהליכי הכשרה לעבודה בתחום ואף לציבור הרחב המבקש להכיר לעומק את משמעות החיים בצל איום מתמשך, אם מקורו באירועי טרור ומלחמה ואם מקורו במציאויות טראומטיות אחרות כמו אסונות טבע, מגפות ומשברים חברתיים.
הקדמה
שער ראשון — תיאוריה ומחקר
פרק ראשון: מציאות טראומטית משותפת- פרופ׳ אורית נוטמן־שורץ
פרק שני: חוסן קהילתי במצבי חירום ואסון - ד"ר אודיה כהן וד"ר סתיו שפירא
שער שני — אוכלוסיות ואנשי מקצוע במחקר
פרק שלישי: לבד בצל טרור: חוויות החיים של זקנים עצמאיים המתגוררים בגפם בשדרות - שירלי חדידה, ד"ר גבריאלה ספקטור־מרזל ופרופ' שרון שיוביץ-עזרא
פרק רביעי: על אלימות וטראומה ועל הקשבה: מה נוכל ללמוד מנרטיבים של נשים לוחמות ומה בין נרטיבים אלו לעבודה סוציאלית? - פרופ שיר דפנה־תקוע ופרופ' אילת הראל
פרק חמישי: אמון קציני בריאות הנפש של צה"ל ביכולתם להתמודד עם מצב חירום במהלך פעולה צבאית - ד"ר לאה שלף, יעל שפירא, חן גורן וד"ר איל פרוכטר
שער שלישי — הכשרה והוראה
פרק שישי: מציאות טראומטית משותפת — המפגש בין האישי למקצועי בהוראת סמינר הכשרה - ד"ר לימור גדות
פרק שביעי: החזקה, אזעקה והדחקה: הכשרה בשדה במציאות טראומטית משותפת ומתמשכת - אופיר שי
פרק שמיני: פדגוגיה קשובה במשבר הקורונה: קורס "מיינדפולנס ועבודה סוציאלית" — כשהמציאות נכנסת לכיתה והכיתה נכנסת למציאות - ד"ר עינב שגב
פרק תשיעי: "כשהאדמה בוערת" — תהליך התערבות קהילתית מבוסס פוטו־ווייס בקרב חקלאי עוטף עזה במסגרת הקורס עבודה קהילתית מבוססת זכויות - ד"ר מני מלכה, ענווה צרפתי, רות דגורקר, הדיל אלקריני, הילה סוויל וגל דגורקר
שער רביעי — התערבויות לאורך מעגל החיים
פרק עשירי: לשדר שגרה: אסטרטגיות ויסות רגשי מנקודת מבטם של ילדים צעירים ואימהותיהם החשופים לטרור מתמשך - ד"ר מיכל גטניו־קאלוש
פרק אחד־עשר: הורות והדרכת הורים במציאות טראומטית מתמשכת - ד"ר תמר לביא ופרופ' רחל דקל
פרק שנים־עשר: התערבות קוגניטיבית־התנהגותית זוגית כאשר אחד מבני הזוג סובל ממצוקה פוסט־טראומטית - ד"ר יעל שובל־צוקרמן, גל חייקין, נורית פרץ-סלטון, רוית רובינשטיין ופרופ' רחל דקל
פרק שלושה־עשר: מעשה טלאים — סקירת חיים כאמצעי טיפול בזקנים החשופים למצבי איוּם וטרור - ד"ר עירית רגב
פרק ארבעה־עשר: מודלים הלכה למעשה במצבי חירום ביטחוני — מבט מן השדה - נדב פרץ, נעמי רסיס־טל, מיה זילברבוש, תהילה רביבו וחנה טל
שער חמישי — עבודה סוציאלית במצבי משבר גלובליים
פרק חמישה־עשר: דילמות מרכזיות הנוגעות להשפעת סכסוך פוליטי אלים על עבודה סוציאלית - פרופ' שולמית רמון
פרק שישה־עשר: אי של שקט בים סוער: בית ספר לילדי פליטים בלסבוס - ד"ר איתן שחר, פרופ׳ צביה ולדן, פרופ׳ סמדר בן אשר, פרופ׳ אפרת הוס ופרופ׳ שפרה שגיא
פרק שבעה־עשר: טיפול בימי קורונה: מציאות טראומטית משותפת כתורמת למצוקה? - פרופ׳ אורית נוטמן־שורץ
שער שישי — אפילוג — בין עבר, הווה למבט לעתיד
פרק שמונה־עשר: 20 שנות מחקר של חיים בצל איום ביטחוני משותף ומתמשך: סיכום ביניים ומחשבות לעתיד - פרופ׳ אורית נוטמן־שורץ
על הכותבים בספר