"אני לא יודע איך עשיתם את זה אבל נולדתי מחדש אצלכם" כך מתמצת הבוגר ל' את התהליך שעבר במהלך שנים של טיפול ב"מעון בית חנה" ששכן בבית מידות ברחוב אתיופיה הקסום אשר בירושלים. בעשור האחרון לפעילותו המעון שינה שמו ל"בית קמפר".
לפנינו ספר האוצר בתוכו מאמרים מקצועיים, מלווים בתיעוד רשמים וחוויות מהדרך המקצועית יוצאת הדופן של מסגרת לטיפול מיוחד בנערים מיסודה של עמותת ״הרי ירושלים" ("מוסד בני ברית"), אשר פעלה במשך יובל שנים. הספר מתאר את העבודה הטיפולית במרחב החיים המתנהלת במסגרת מוסדית כוללנית, תוך התייחסות להקשר החינוכי־טיפולי, לייחודיותה של פסיכותרפיה דינמית אישית, מאפשר התבוננות על טיפול קבוצתי ודגשים הנוגעים לטיפול בהורים ולטיפול המשפחתי שהם מאבני היסוד של התפיסה הכוללנית. סביבה טיפולית נמרצת מחייבת הכשרת והחזקת הצוות המקצועי באופן מתמיד ויום יומי (הדרכה, סמינרים, דיונים, ישיבות צוות) על כך אפשר בהחלט לקרוא במאמרים המתארים את האופן בו נעשתה המלאכה המורכבת הזו.
הספר מתאפיין בכך שהדברים הם פרי עטם של חברי וחברות צוות רבים שעבדו במסגרת המעון, ביניהם פסיכולוגיות ופסיכולוגים קליניים, עובדות ועובדים סוציאליים, פסיכואנליטיקאיות ופסיכואנליטיקאים, נשות ואנשי חינוך. חלק מהכותבים התחילו את דרכם המקצועית כמדריכות וכמדריכים והם מעידים על עצמם כי תקופת עבודתם במעון בעלת משקל רב בגיבוש זהותם המקצועית. מאות רבות של נערים מתבגרים שהו במסגרת זו מי לתקופה קצרה ומי למשך למעלה מחמש שנים. בספר פרקים המביאים את זיכרונותיהם של בוגרים וכן של מספר אנשי צוות, אשר יחדיו מציגים נדבך נוסף בפרסום מקצועי זה, המצטרף לפרסומים קודמים של העמותה ״טיפול במרחב החיים״ וכתב העת "פנימה". הספר משמש עדות לדרך המקצועית אשר אפיינה את המעון שהיה לרבים ״מקום להניח בו נפש סוערת״, בתקווה שיעשיר בידע ובתובנות ציבור רחב של קוראים וקוראות, ונשות ואנשי מקצוע העובדים במסגרות טיפוליות לבני נוער.
יהודה לוי
יו״ר הוועד המנהל של עמותת "הרי ירושלים"
דבר העורך
רשימת הכותבים ופרטים אודותיהם
הקדמה - נועה הס
חלק ראשון: תיאוריה
גיל ההתבגרות על רקע הפרעת היקשרות ופגיעה בהתפתחות גיבוש "העצמי" - ג'ראר פולבר
המבנה והמסגרת הטיפולית של מעון בית חנה / בית קמפר - ברוך בר–אב
פסיכותרפיה מוסדית למתבגרים בנים - יקי מושקוביץ
תוקפנות בפנימייה ־ מום מלידה או גידול ממאיר או מחלה זיהומית? - יחזקאל כהן
הדרכת הצוות ככלי להכלה ולהתמודדות עם שחיקה במעון טיפולי חינוכי לנערים מקרי גבול ־ היבטים - ז'אן פיזנטה וסאם ליסון
חלק שני: המעשה החינוכי
לקרוא את הסימנים: טיפול ולמידה במעון בית חנה ־ סיפור לידתה של הפדגוגיה הטיפולית - חיים מויאל
"שבת בבוקר יום יפה" ־ יציאה לטיול בטבע וכניסה אל ניקבת הנפש - עידית דורי
להיות "בן אדם" - יונתן רייפן
התמודדות עם מצבי קצה - ז'אן פיזנטה ויהודה לוי
התערבות טיפולית "מיוחדת" - סאם ליסון
הצצה לשני פרויקטים מיוחדים שראוי להזכירם - ז'אן פיזנטה
לא היית מדריך טוב - מוטי תורגמן
להיות מדריכה במעון - ליסה כהן
השכמה ראשונה ־ סיפור על סמכות וקשר - יוני בוגט
קבוצת צילום בית קמפר - טל דמסקי–ישי
כששמעתי לראשונה על הרצון לכתוב ספר - אליחי אשר
הספד למישקה (בערך 1980) - מוקי מיקייס
חלק שלישי: המעשה הטיפולי
להיות פסיכולוגית במעון - רותי טובי צור ועדינה דיק
חדרו של הפסיכולוג והאושפיזין שבו - ז'אן פיזנטה
תהליכי הכלה בקשר מטפל–נער: על פתיחה, סגירה וחיתוך בחלל הסינפטי - תומר מירון
טיפול קבוצתי במעון המתבגרים של בני ברית - עמוס ספיבק
טיפול משפחתי במעון - רחל זינגר
טיפול נרטיבי בנער לקראת סוף שהותו במעון - נועה אוברמן
"מי שרעב ימצא אצלנו פת של לחם" על פגיעה בהזנה הראשונית ואכילה בגיל ההתבגרות - רותי טובי צור
טיפול קבוצתי: הכלי המועדף להתמודדות עם הגנות נרקיסיסטיות אצל מתבגרים בעלי הפרעה גבולית - אבנר הכהן וז'אן פיזנטה
המרכיב הנרקיסיסטי והשלכותיו על הטיפול הפנימייתי האינטנסיבי במתבגרים בעלי הפרעות אישיות קשות במעון בית חנה - ז'אן פיזנטה ואבנר הכהן
חלק רביעי: רשמים מהשטח נערים (מרואיינים על ידי שיראל אלדר), מדריכים ואנשי צוות
רשמים וזיכרונות
מעון טיפולי–חינוכי קטן על מפת העולם הגדול