ספרה של נעמי אברהם, חקירה במסדרונות בית הספר: ילדה רעה יועצת, מציע הצצה יוצאת דופן אל קרביה של מערכת החינוך הציבורית. המחברת נשענת על ניסיונה כילדה, כמחנכת וכיועצת ויוצאת למסע חקר אישי ומקצועי בין כותלי בית הספר. הספר מאפשר היכרות מעמיקה עם תהליכים שעוברים כלל באי בית הספר בינם לבין עצמם ובמפגש המורכב ביניהם. מורים, הורים, יועצות ומטפלים יוכלו לשאוב מספר זה תובנות והשראה, לצד כלים מעשיים. בכתיבה קולחת ובהומור, המחברת משלבת זיכרונות ילדות וחוויות מקצועיות ופורשת משנה חינוכית המעוגנת בתפיסת עולם הומניסטית המחויבת לכבוד וחמלה. הספר מציע ניתוח סוציולוגי-פוליטי שמישיר מבט ביקורתי אל מערכת החינוך בכלל ואל מקצוע הייעוץ החינוכי בפרט.
"כשכל אחד מאתנו אומר 'אני' הוא הופך לרגע לילד. אולם מעטים מאיתנו זוכרים ומשתמשים ב'אני' שלהם כדי להבין ילדים אחרים. נעמי, יועצת חינוכית וילדה, בספר מדהים בכנותו ורגישותו, סוגרת מעגל שרבים מאיתנו כמהים לו. תיאוריה האותנטיים של נעמי, אמיצים ונטולי הגנות, יעזרו לקורא לשוב למסדרונות בית הספר ולכיתתו ולדלות משם תובנות חדשות הרלוונטיות לחייו הבוגרים. יועצות ואנשי חינוך וטיפול, שספר זה מוקדש להם, יגלו – לטובתם ולטובת כל מי שנעזר בהם – שקשיים בילדות הם אולי הערובה הטובה ביותר להצלחה בתחומים אלה בעתיד. תלמידים שיציצו בספר זה יגלו שעדיין נותרו מבוגרים עם נפש של ילד ושיש עם מי לדבר".
ד"ר עפר גרוזברד, פסיכולוג קליני
מבוא
הערות
בעקבות אירועי אוקטובר 10 2023
פגישה גורלית — דמיון מודרך: הילדה שהייתי פוגשת את האישה שאני היום
בת־עשרה
שער בית הספר
פרק ראשון: בית הספר העירוני
למידה
צוות
פרק שני: תפיסות
מקום לכולם, אוכלוסיות נפגשות
על דיאלוג, משמעות ואהבה
לחנך למעורבות ולביקורתיות
הצלחה
היכולת לשנות ולהשתנות
חינוך הקבוצה, חינוך לקבוצה
התנהגות, ענישה, משמעת
משוב, סיום תקופה
שער הייעוץ
פרק שלישי: להיות יועצת
הכלה?
היועצת על רכבת הרים רגשית
פרק רביעי: סוגיות בייעוץ
מניפולציה ומצוקה
הילד רוצה למות
מיניות בבית הספר
ביקור סדיר כסימפטום
ביקורי בית
היועצת והורים
אבחונים
לזהות בהמון, משימות מיוחדות ליועצת
פרק חמישי: כלים ליועצת
פגישה גורלית — דיאלוג המורה עם התלמידה שהייתה
כלים נוספים במרחב
לשחק עם תלמידים
כלים ייחודיים לעבודה פרטנית
כישורי חיים
כלים בהוויוריסטיים לשיח על משמעת והתנהגות
לסיום
דברים שלמדתי בבית הספר
מפגש דמיוני בין נעמי הילדה לנעמי היועצת
28-03-2024 גיל גרטל, שיחה מקומית
כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות.