הספר חינוך במלחמה ושלום כולל עשרה מאמרים, רובם נכתבו במהלך מלחמת 7 באוקטובר ומתייחסים אליה באופן ישיר ועקיף. אך המאמרים חורגים מהמלחמה לשאלות המהותיות של החינוך – שאלות שמעסיקות אותו בימי שלום: מהי מטרת החינוך; מהו חינוך פוליטי; מה מניע מורים; מה טיבה של המהפכה בחינוך; כיצד חושבים ועושים חינוך; כיצד מכשירים מורים; מהו חינוך להבנה; איך מנסחים "חוק מטרות החינוך" הגיוני ומעשי; מהי "התנגשות התודעות" המתחוללת בין ובתוך ציוויליזציות; מדוע קשה לשנות את בית הספר.
פרופ' יורם הרפז הוא מרצה לחינוך במכללת בית ברל. הוא היה מורה, עיתונאי, עמית בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית ומנהלו, ומנהל תוכניות במכון ברנקו וייס. הוא פרסם ספרים ומאמרים רבים על מטרות החינוך, הוראה ולמידה.
הקדמה
חלק ראשון: חינוך במלחמה . ובשלום
חינוך במלחמה
חינוך פוליטי וחינוך אידאולוגי: המקרה של מאיר ברוכין
מה מניע מורים?
תוכנה חדשה, חומרה ישנה: אתגר החינוך במאה ה־21
חלק שני: חינוך בשישה צעדים
כיצד חושבים ועושים חינוך
כשל המורה הטוב והכשרות מורים
בחזרה וקדימה ליסודות! חינוך להבנה והנעה להבנה בשישה צעדים
חלק שלישי: חינוך בהקשר
לקראת "חוק חינוך ממלכתי־חילוני": מניפסט הומניסטי־אתאיסטי
התנגשות התודעות
חינוך בין ייאוש לתקווה: וידוי של רפורמטור מובס
נספח: חינוך על פי המוח
סיעור מוח: כיצד מועילה ומזיקה הנוירו־פדגוגיה לחינוך